Published June 20th, 2012

Suomen parhaaksi työpaikaksi tänä vuonna valittu Futurice valittiin koko Euroopan parhaaksi työpaikaksi. Valinnan teki Great Place to Work Institute. Juuri julkaistu tutkimus on osa maailman laajinta vuosittaista työpaikkojen vertailua. Futurice nousi ykköseksi Euroopan keskikokoisten yritysten yleisessä sarjassa.

”Futuricen äärimmäiseen läpinäkyvyyteen ja välittämiseen perustuva yrityskulttuuri luo aivan uutta johtamisen mallia koko eurooppalaiselle työelämälle. Työkulttuuri muuttuu ja Futurice on muutoksen kärjessä”, hehkuttaa Great Place to Work Institute Finlandin toimitusjohtaja Panu Luukka. “Ei ole yllätys, että Futurice kasvaa nopeasti useassa Euroopan maassa, toimii hyvin kannattavasti ja että sen työntekijät pitävät sitä Euroopan parhaimpana työpaikkana”, Luukka jatkaa.

“Avoin viestintä – tai läpinäkyvyys, kuten me sitä Futuricella kutsumme – luo meidän toimintamme perustan. Meillä on sisäisesti käytössä sanonta ‘transparency brings sh**loads of good’ eli vapaasti käännettynä ‘läpinäkyvyys tuo äärettömästi hyvää mukanaan’”, kertoo Futuricen toimitusjohtaja Tuomas Syrjänen ja jatkaa: “Toimintamme niin sisäisesti kuin asiakkaiden suuntaan perustuu luottamukseen, jota rakennetaan läpinäkyvyydellä. Läpinäkyvyys antaa työntekijöillemme keinot johtaa itse itseään, kun heillä on tarvittava tieto käytettävissään. Läpinäkyvyys on yksinkertaisesti meidän liiketoimintamme onnistumisen avain: se rakentaa positiivisen kierteen onnellisista työntekijöistä, onnellisista asiakkaista ja onnellisista palveluiden käyttäjistä.”

Välittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen perustuvaa henkeä rakennetaan jatkuvasti. ”Esimerkiksi tiimit kokoontuvat kerran viikossa yhteiseen Weekly Smiles -tuokioon, jossa jokainen tiimin jäsen piirtää oman hymynsä tiimin yhteiselle taululle ja kertoo työhön ja muuhun elämään liittyvistä mielialoistaan ja ajatuksistaan. Huolia pohditaan ja ilot riemuitaan yhdessä työkavereiden kanssa. Tiimien jäsenet käyvät läpi hankkeissa tapahtunutta ja koettua sekä miettivät, miten kukin voi kehittyä ammattilaisena eteenpäin”, henkilöstöjohtaja Hanno Nevanlinna kertoo.

Futurice saa vuosittain tuhansia työhakemuksia, joista se valitsee parhaat hakijat, ja hakemusten määrä vain kasvaa. Saksaan ja Britanniaan menestyksekkäästi laajentuneen yrityksen tavoitteena on olla koko Euroopan halutuin työnantaja IT-alalla vuoteen 2015 mennessä.

Euroopan parhaat työpaikat -tutkimuksen toteuttaa Great Place to Work Institute, joka toimii yli 45 maassa ympäri maailman, auttaen organisaatioita tunnistamaan, luomaan ja kehittämään parempia työpaikkoja. Parhaat työpaikat valitaan pääosin organisaatioiden omien työntekijöiden mielipiteiden perusteella. Kaksi kolmasosaa pisteytyksestä muodostuu suoraan henkilöstökyselyvastausten perusteella. Loput tutkimuksen pisteistä määrittyy Great Place to Work Instituten organisaatiolle tekemän henkilöstö- ja johtamiskäytänneauditoinnin perusteella.

Futurice Oy
Hanno Nevanlinna, henkilöstöjohtaja
hanno.nevanlinna@futurice.com

Futurice Oy